بررسی مزایا و معایب وردپرس

معایب و مزایای وردپرس

معایب و مزایای وردپرس

امروزه یکی از نیاز های اساسی هر کسب و کاری چه شرکت بزرگ یا شرکت کوچک ، فروشگاه بزرگ یا مغازه کوچک داشتن یک وبسایت یا یک اپلیکیشن است.این کسب و کار ها باید بتواند در فضای اینترنت با مخاطبین خود تعامل داشته باشند و خدمات یا محصولات خود را به کاربران اینترنت معرفی کنند.یکی از معروف ترین ابزار های طراحی سایت (اگر در مورد سیستم مدیریت محتوا مقاله ی مارا نخوانده اید اینجا کلیک کنید) و مدیریت محتوا ، وردپرس است که امروزه بیشتر از 30 درصد وبسایت های دنیا با این CMS (سیستم مدیریت محتوا) طراحی شده اند.یک مسئله ای که امروز در دنیای وب وجود دارد این است که آیا وردپرس را برای سایت خود انتخاب کنیم یا نه؟!!!

در ادامه این مقاله میخواهیم درباره ی معایب و مزایای وردپرس صحبت کنیم و بررسی کنیم که با وجود این معایب و مزایای وردپرس آیا وردپرس را برای طراحی سایت خود انتخاب کنیم؟!!!

سیستم مدیریت محتوای وردپرس محبوب ترین و پرکاربردترین سیستم مدیریت محتوای موجود در بازار به حساب می آید که به کمک آن می توانیم سایت خود را مدیریت کنیم. نکته مهم این است که شرکت ها و کارخانجات بسیار بزرگی نیز برای طراحی سایت خود از این سیستم مدیریت محتوا استفاده کرده اند.

مزایای وردپرس

ابتدا به بررسی مزایا وردپرس میپردازیم و علت محبوببیت و کاربرد فراوان این سیستم مدیریت محتوا را مورد بررسی قرار می دهیم.تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا بتوانید تصمیم بگیرید از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده کنید یا خیر؟!!!

1-مدیریت ساده و راحت سایت:

یکی از مهم ترین مزایای وردپرس که عده زیادی را به همین دلیل به سمت خود می کشد بهره مندی از محیط مدیریت بسیار ساده است و شما برای کار با وردپرس نیازی به تخصص در برنامه نویسی و کد زنی و استفاده از php،html،css ندارید و میتوانید به راحتی با فضای کار آن آشنا شوید و سایت خود را به راحتی مدیریت کنید.این یکی از مهم ترین خوبی های وردپرس است که در زمان کمی میتوانید کار با پیشخوان و پنل مدیریتی آن را یاد بگیرید و بتوانید وبسایت خودتان را مدیریت کنید.

2-جذابیت و انعطاف پذیری:

زیبایی و جذابیت سایت های وردپرسی همیشه جزو مزایای وردپرس به حساب می آید و بسیاری از کاربران به علت اینکه توانایی شخصی سازی و استفاده از هزاران قالب (Theme) و افزونه (plugin) مختلف برای زیبایی سایت خود را دارند به سراغ وردپرس می آیند.قالب های بسیار جذاب و زیبایی (برترین قالب های سال 2020 وردپرسی کدام قالب هاست؟برای خواندن مقاله 6 قالب برتر وردپرس کلیک کنید) برای وردپرس وجود دارند و ما می توانیم  از آنها استفاده کنیم.بسیاری از این قالب ها به صورت رایگان در مخزن قرار دارند و شما می توانید بدون هزینه آن ها را دانلود کنید و با شخصی سازی وبسایت دلخواه خود را طراحی کنید. در ضمن افزونه های متنوع (کاربردی ترین افزونه های وردپرس کدام است؟)

معایب و مزایای وردپرس

3-Seo مناسب:

وردپرس که توسط برنامه نویسان بسیار زیادی توسعه داده شده به صورت کاملا بهینه نوشته شده است و به موتور های جستجو این اجازه را می دهد که راحت صفحات سایت ما را بشناسند یا به قول سئو کار ها ایندکس (Index) کنند.

وردپرس به ما این امکان را می دهد که با رعایت سایر نکات سئو و بدون برنامه نویسی ها و کدنویسی های سخت و زمان بر برای بهینه کردن سایت خود بتوانیم رتبه سایت را کاهش دهیم و بتوانیم به صفحه اول گوگل یا حتی لینک اول گوگل راه پیدا کنیم و بتوانیم خدمات یا محصولات خود را به مشتریانی بسیار زیادی که از گوگل سایت ما را پیدا می کنند معرفی کنیم و بتوانیم درآمد خود را به طور معجزه آسایی افزایش دهیم.

یکی دیگر از مزایای وردپرس برای سئو کردن سایت این است که می توانیم افزونه های پیشرفته و بسیار کاربردی برای سئو استفاده کنیم و با کمک امکانات فوق حرفه ای رتبه سایت خود را کاهش دهیم.

معروف ترین افزونه های سئو وردپرس رنک مث (Rank Math) و یوآست سئو (Yoast Seo) هستند.قبل ازین افزونه ها نیز افزونه های دیگری وجود داشتند و هنوز هم وجود دارند ولی با انتشار این دو پلاگین و امکانات فوق العاده این دو پلاگین کمتر کسی از پلاگین های قبلی استفاده می کند.

پلاگین های سئو وردپرس امکانات مختلفی به ما می دهند.برای مثال اینگونه امکانات می توانیم به ری دایرکت کردن صفحات 404 ، ساخت نقشه سایت (Site Map) ، اتصال به گوگل کنسول ، آنالیز پیشرفته سایت ، افزودن خودکار alt به تصاویر ، شمارش لینکدهی های داخلی و خارجی و امکان ساخت AMP و امکانات متنوع دیگری نام ببریم.

برای اینکه بیشتر درباره ی اینکه سئو سایت چیست، بخوانید کلیک کنید

مزایای وردپرس

4-تعیین سطح کاربری آسان:

یکی از مزایای وردپرس این است که شما میتوانید سطح دسترسی های متفاوت به پنل مدیریت خود داشته باشید.

شما می توانید دسترسی افراد مختلف وبسایت خود را نیز مشخص کنید.به عنوان مثال شخصی که به عنوان نویسنده انتخاب خواهد شد دسترسی محدود تری نسبت به مدیر سایت خواهد داشت و فقط میتواند مطالب را بارگذاری و ویرایش کند.حتی پلاگین هایی مانند User Role Editor وجود دارند که با استفاده آن میتوانید به طور دقیق تری سطح دسترسی کاربران را تعیین کنید.

به طور مثال تعیین کنید یک کاربر به فرم های ثبت نام سایت دسترسی کامل داشته باشد یا فقط بتواند خروجی اکسل ورودی ها را بگیرد و نتواند فرم را ویرایش کند.

5-کد باز (Open Source):

یکی دیگر از مزیت های وردپرس این است که سیستمی کد باز (open source) یه به عبارت دیگر منبع باز است که به صورت رایگان در اختیار شما قرار گرفته و اگر شما یک برنامه نویس قوی باشید می توانید برای اصلاح و توسعه آن اقدام کنید و کد های آن را برای استفاده خود ویرایش کنید و تغییرات مد نظر خود را درآن اعمال کنید.

این امر باعث می شود که توسعه دهندگان فراوانی از این فرصت استفاده کنند و بتوانند ویژگی های جدیدی را  به این سیستم اضافه کنند.

برخی ازین توسعه دهندگان در سرتاسر دنیا روی وردپرس کار می کنند و با ارتقا و توسعه وردپرس آن را به صورت رایگان در اختیار همگان قرار می دهند.برخی دیگر از توسعه دهندگان در شرکت های خصوصی یا دولتی اقدام به توسعه این سیستم مدیریت محتوا برای سایت شرکت خود میکنند و آن را برای استفاده خود شخصی می کنند.

وردپرسی بدون ویرایش و توسعه بهترین امکانات را در اختیار همه قرار می دهد و کاربران عادی نیازی به تغییرات در کد آن ندارند.البته خیلی از برنامه نویسان بدون تغییرات در کد وردپرس اقدام به نوشتن قالب یا افزونه وردپرسی می کنند تا نیاز های خود را برطرف کنند و دست به کد های وردپرس نمیزنند.

به هرحال به شما توصیه می کنیم اگر به php و یا به طور کلی برنامه نویسی وردپرس مسلط نیستید به هیچ عنوان به کدهای وردپرس دست نزنید!!!!

6-صفحه ساز ها:

یکی از برترین ویژگی های وردپرس وجود افزونه های صفحه سازی است که امروزه وجود دارند.شما با استفاده ازین صفحه ساز ها می توانید هر صفحه با هر ظاهری که می خواهید را بدون دانش کد نویسی طراحی کنید.صفحه ساز ها بسیار کار طراحی سایت را راحت کرده اند و شما با کمترین دانش و فقط با یادگیری صفحه ساز می توانید سایت های زیبایی بدون کد نویسی طراحی کنید.

از معروف ترین و بهترین صفحه ساز ها میتوان المنتور (Elementor) ، ویژوال کامپوزر (visual composer) و از صفحه ساز های جدیدتر با امکانات عالی میتوان بریزی (brizy) را نام برد.

به زودی در مقالات بعدی درباره صفحه ساز ها به طور کامل صحبت می کنیم و آموزش استفاده از آن ها را داخل سایت قرار می دهیم.

7-هزینه به صرفه و مناسب:

هزینه طراحی سایت با وردپرس به نسبت سایت های با اسکریپت اختصاصی دارای هزینه های به صرفه تری می باشد.کد نویسی یک وبسایت با یک زبان برنامه نویسی مثل php هزینه بسیار بالاتری نسبت به وردپرس دارد و همین باعث می شود کسب و کار هایی که می خواهند وارد فضای اینترنت شوند ابتدا به سمت وردپرس بروند و حتی پس از کسب درآمد از وبسایت وردپرسی خود بجای مهاجرت به سایت اختصاصی همان قالب وردپرسی خود را توسعه دهند و یا حتی برای یک قالب اختصاصی وردپرس هزینه کنند.

وبسایت های ایرانی و خارجی زیادی هستند که با وردپرس طراحی شده اند و بدون کوچکترین مشکلی فعالیت می کنند و از وبسایت خود کسب درآمد می کنند.

معایب وردپرس

در کنار تمامی مزایای وردپرس این cms معایب و ایراداتی دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

1-ترجمه:

باتوجه به این که نفراتی که این سیستم را به زبان فارسی ترجمه کرده اند گاها فارسی زبان نبوده اند بعضی اوقات کلمات مفهوم واقعی را منتقل نمی کنند.البته نفراتی در ایران هستند که این سیستم را در هر آپدیت ترجمه می کنند و به صورت افزونه وردپرس فارسی یا فایل ترجمه در اختیار ما قرار میدهند و مشکلی ازی جهت وجود ندارد و این ایراد وردپرس ایراد مهمی نیست و کاملا ساده قابل حل است.

2-امنیت وردپرس:

یکی از مهم ترین ایرادات وردپرس بحث امنیت آن است که ممکن است باعث نگرانی عده ای از کاربران شود.شما حتی زمانی که نام کاربری و رمز بسیار پیچیده نیز برای سایت خود انتخاب کنید ممکن است امنیت شما به مشکل برخورد کند و انجام این کار تضمینی بر حفظ امنیت سایت شما نخواهد داشت.زیرا فاکتور های زیادی برای حفظ امنیت سایت وجود دارد و باید همه ی آن ها در طراحی سایت رعایت شوند تا سایت به مشکلی بر نخورد و از لحاظ امنیتی تهدید نشود.

به طور مثال استفاده از افزونه ها یا قالب های کرک شده یا نال شده می تواند امنیت سایت شما را به خطر بندازد و تهدیدی جدی برای سایت شماست.

ولی با این وجود نگرانی از این بابت نداشته باشید زیرا تیم کارباما با بهره گیری از کادری با تجربه و فعالیت چندین و چند ساله در این حوزه امنیت سایت شما را به طور کامل تامین خواهد کرد و با رعایت تمامی فاکتور های امنیتی اکثر تهدید هایی که برای سایت شما وجود دارند از بین می روند و شما نباید نگران این عیب وردپرس باشید زیرا با رعایت یکسری قوانین این ایراد وردپرس نیز قابل حل است .

امنیت وردپرس

4-پشتیبانی نامناسب:

دیگر ضعف وردپرس که باعث دلخوری بسیاری از کاربران این سیستم می باشد عدم پاسخگویی و پشتیبانی منظم است.که این امر سبب شده است تا افرادی که مشتاق هستند و اطلاعات مناسبی دارند به یکدیگر کمک کنند تا بتوانند این مشکل را بر طرف کنند.

تیم کارباما پشتیبانی تمامی خدمات خود را به طور کامل انجام خواهد داد و با تدابیر مناسب تمامی ایرادات وردپرس را شناسایی و برطرف خواهد کرد.

پشتیبانی نامناسب

5-سرعت:

سرعت یکی از مشکلات بزرگ وردپرس است.وردپرس به عنوان یه cms همه کاره طراحی شده به همین دلیل با استفاده از قالب هایی که برخی اوقات امکانات زیادی دارند و همچنین استفاده از پلاگین های زیاد منابع سرور زیادی مصرف می شود.با افزایش تعداد بازدید سایت شما منابع زیادی از سرور مصرف می شود و با افزایش بازدید سایت شما کند می شود و نیاز به سرور یا هاست با مشخصات بهتر دارید و باید هزینه بیشتری پرداخت کنید تا سرعت سایت شما بهتر شود.

در هرحال ما به شما توصیه می کنیم از قالب های خوب وردپرس که در مقاله 6 قالب برتر وردپرس معرفی کردیم استفاده کنید زیرا تا حد امکان بهینه نوشته شده اند و سایت شما را کند نمی کنند.

یکی دیگه از علل کندی وردپرس استفاده از تعداد بالای افزونه هاست که منابع زیادی مصرف میکنند.برای این که با این مشکل برخورد نکنید تا حد امکان از افزونه های کمتری استفاده کنید.

سرعت لود سایت یکی از معیار های گوگل برای سئو سایت هاست و اگر وبسایت شما به هر دلیلی سرعت پایینی داشته باشد باید آن را رفع کنید زیرا با سرعت پایین نمی توانید رتبه خوبی از گوگل بگیرید.

مسلم است که سایت های بزرگ وردپرسی با بازدید بالا از قالب های رایگان بی کیفیت و یا قالب های آماده پولی که کارایی لازم را ندارند استفاده نمی کنند و کمتر به مشکل کندی سایت برخورد می کنند.ولی کسب و کار های بزرگ برای کاره خود باید وبسایتی با قالب اختصاصی طراحی کنند و اگر امکاناتی خاص می خواهند به جای استفاده از افزونه های آماده با مشورت برنامه نویس از پلاگین های اختصاصی استفاده کنند.

باوجود اینکه این ایراد وردپرس جزو بدترین معایب وردپرس است ولی باز با رعایت یکسری اصول تا حد زیادی قابل حل است.

تیم کارباما تمامیه اصول لازم برای اینکه سایت شما سرعت خوبی داشته باشد را رعایت می کند.شما می توانید همین حالا برای طراحی سایت درخواست خود را ثبت کرده تا در اولین فرصت کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

جمع بندی

در این مقاله معایب و مزایای وردپرس را بررسی کردیم.حالا با اطلاع از معایب و مزایای وردپرس بهتر می توانید تصمیم بگیرید که برای وبسایت خود از وردپرس استفاده کنید یا خیر…؟!!

به هرحال وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای فوق العاده است که به شما اجازه می دهد با کمترین دانش فنی ، اطلاعات برنامه نویسی ، هزینه و زمان وب سایت شخصی خود را راه اندازی کنید.

ولی برای پروژه های بزرگ و تجاری نیاز به مشورت با برنامه نویسان یا افراد با تجربه ی وردپرس کار دارید یا اینکه باید برای سفارش طراحی سایت اختصاصی اقدام کنید تا بتوانید نتیجه ی مطلوبی از سایت خود بگیرید.

سایر خدمات کارباما

برچسب ها: بدون برچسب

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *