طراحی سایت استخدام و کاریابی

طراحی سایت استخدام و کاریابی

فرآیند استخدام و کاریابی در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است. باید گفت که بخش بزرگی از این پیشرفت را مدیون پیشرفت تکنولوژی هستیم. همه به دنبال آن هستند تا برای توسعه‌ی کسب و کار خود از بهترین استعدادها استفاده کنند. به همین دلیل، کارفرمایان و صاحبان کسب و کار سعی می‌کنند که افراد مستعد را بیش از پیش به خود جذب و علاقه‌مند کنند. هر دوی این اهداف را کنار هم بگذاریم، نتیجه‌ی آن رونق و محبوبیت ‌وب سایت‌های استخدام و کاریابی خواهد بود. اما این ‌وب سایت‌ها برای موفقیت حداکثری و جذب هر چه بیشتر بازدیدکننده، باید ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی داشته باشند. در هنگام ساخت باید به نکات و موارد بسیار زیادی توجه کرد و البته دقت و ظرافت ویژه‌ای به خرج داد. طراحی سایت استخدام و کاریابی جاده‌ای طولانی و پرپیچ و خم است، ما امروز در این مقاله قصد داریم تا کمی از این راه را برایتان هموار کنیم و نکات مهمی را برای داشتن یک ‌وب سایت بهتر به شما آموزش دهیم.

زیبابی و گیرایی در سادگی است!

‌وب سایت‌های استخدام و کاریابی را می‌توان از دو جنبه‌ی مختلف در نظر گرفت. اول از سوی کارفرما، و دوم، از دیدگاه و نقطه ‌نظر یک کارجو. ظاهر ‌وب سایت شما می‌تواند تاثیر شگرفی در جذب هر دو طرف داشته باشد. اگر ظاهر ‌وب سایت شما قدیمی و از مد افتاده باشد، یا اینکه بسیار شلوغ و پیچیده باشد و چپ و راستش را تبلیغ و بنر پر کرده باشد، هر کسی که وارد آن شود بلافاصله به دنبال دکمه‌ی خروج خواهد گشت!

طبق پژوهش‌هایی که در یکی دو سال اخیر به عمل آمده، ثابت شده است که حدودا نیم ثانیه طول خواهد کشید تا کاربر تصمیم به ماندن و یا ترک سایت بگیرد. این پژوهش که توسط خود گوگل به انجام رسیده، اثبات کرده است که هر چقدر ‌وب سایت شما ساده‌تر بوده و پیچیدگی کمتری داشته باشد، بیشتر به دل مخاطب خواهد نشست.

موارد زیر در طراحی سایت استخدام و کاریابی و زیبایی بصری آن، نقشی کلیدی خواهند داشت:

  • رنگ
  • فاصله بین خطوط و فضاها
  • ساختار
  • فونت و سایز آن
  • ناوبری

از نظر کاربران و کارجویان، سادگی در طراحی ‌وب سایت کاریابی بدین معناست که همه چیز باید بر سر جای خودش باشد. به علاوه اینکه ‌وب سایت، خودش گویای همه چیز بوده و بخش‌های مختلف آن بدون زحمت و به راحتی قابل تشخیص باشند. در مقابل، ‌وب سایت‌هایی که رنگ و رویی نداشته‌اند، نوشته‌های آن بیش از اندازه ریز بودند و یا سرعت بارگذاری آن‌ها پایین بوده است، از نظر کاربران اصلا معتبر و کارا نبوده‌اند.

از رنگ و تاثیرات روانشناختی آن در طراحی سایت استخدام و کاریابی غافل نشوید!

اهمیت رنگ در طراحی سایت استخدام و کاریابی از آنچه که فکر می‌کنید بسیار مهم‌تر است. با نیم‌نگاهی به برترین سایت‌های کاریابی به راحتی می‌توان متوجه شد که در همه‌ی آن‌ها، الگویی مشابه وجود دارد. به طور مثال رنگ‌هایی چون آبی، سفید، سیاه و شمه‌ای از زرد و یا نارنجی، بسیار پرطرفدار هستند. اما انتخاب این رنگ‌ها، علاوه بر مسائل زیبایی‌شناسی، دلایل مهم‌تر دیگری هم دارد. هر کسی که در این زمینه اندکی تجربه داشته باشد، به خوبی از تاثیر رنگ‌ها بر مغز آگاه است. از این موضوع مهم با عنوان «روانشناسی رنگ‌ها» یاد می‌شود و و البته در طراحی ‌وب سایت هم بسیار مهم است.

بیشترین رنگی که در طراحی سایت کاریابی استفاده می‌شود، رنگ آبی است، پس از تاثیرات شگرف آن غافل نشوید. رنگ آبی آرامش‌بخش است و ضربان قلب را کاهش می‌دهد. رنگ مکمل آبی، معمولا سفید است که نشان از سادگی و صراحت دارد. رنگ سیاه به معنای قدرت و اعتبار است و رنگ زرد، ‌وب سایت شما را زنده و پویا خواهد کرد.

طراحی سایت استخدام و کاریابی
x

ناوبری سایت را ساده و سرراست نگه دارید

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، در طراحی سایت استخدام و کاریابی، هم کارفرما و هم کارجو نقشی کلیدی دارند. پس لازم است تا نیاز هر دو طرف را در نظر بگیریم. حتما باید این موضوع را نظر داشته باشید که هر دو طرف بتوانند راهشان را به راحتی و با کمترین زحمت در ‌وب سایت شما پیدا کنند. هر چقدر که ناوبری ‌وب سایت شما پیچیده‌تر باشد، بیشتر باعث سردرگمی و ناامیدی کاربر خواهد شد و به دنبال آن، بازدید و ترافیک سایت هم کاهش پیدا خواهد کرد.

بهتر است در طراحی سایت استخدام، در همان صفحه‌ی اول، دو قسمت کاملا مجزا و آشکار را برای کارفرما و کارجو در نظر بگیرید. نتیجه‌ی این کار ناوبری آسان، افزایش آمار بازدید و ترافیک سایت و البته محبوبیت آن خواهد شد. هر دو طرف هم به راحتی به رفع نیاز خود خواهند پرداخت.

از ابزار پیشرفتۀ جستجوی شغل استفاده کنید

توجه به ابزار جستجوی شغل، شاید مهم‌ترین بخش در طراحی سایت استخدام و کاریابی باشد. اصلا اساس یک سایت استخدام هم همین موضوع است. بهتر است ابزار و یا دکمه‌ی جستجوی مشاغل، کاملا آشکار و در نقطه‌ای مناسب در نظر گرفته شود. به علاوه لازم است تا آپشن‌ها و فیلترهای پیشرفته‌ای را هم در اختیار کاربر قرار دهد تا جستجو را برای او آسان سازد.

در طراحی سایت کاریابی، هرچقدر که امکان جستجوی شغل برای کارجویان آسان‌تر و البته کامل‌تر باشد، به همان اندازه محبوبیت سایت شما هم افزایش خواهد یافت. از جمله مواردی که باید در نظر گرفت، به قرار زیر است:

  • امکان جستجو بر اساس منطقه جغرافیایی
  • امکان جستجو بر اساس نوع قرارداد
  • میزان حقوق
  • عنوان شغلی
  • تاریخ ثبت هر شغل در ‌وب سایت

روند ثبت تقاضای کار را از قلم نیندازید

بعد از این که کاربر ‌وب سایت شما، کار مورد نظر خود را پیدا کرد، اکنون نوبت آن است تا تقاضای کار خود را ثبت کند. برای سهولت استفاده‌ی مخاطب، لازم است تا این روند تا حد ممکن آسان و ساده باشد. دقت به این بخش هم در طراحی سایت استخدام و کاریابی بسیار مهم است.

اکثر ‌وب سایت‌های کاریابی، کارجو را ملزم به باز کردن یک حساب کاربری می‌کنند. چنین حسابی تمام اطلاعات کاربر را از جمله اطلاعات تماس، سابقه کاری، پیشینه و حتی روزمه‌،  در بانک اطلاعاتی خود ذخیره می‌کند. این کار، بعدها روند ثبت تقاضای شغلی را تا حد زیادی برای کارجو، آسان می‌سازد.

شبکه‌های اجتماعی؛ هر چه بیشتر، بهتر!

برای اینکه کاربران و کارجویان را هر چه بیشتر به سمت ‌وب سایت‌های استخدام و کاریابی جذب کنیم، باید جایگاه ویژه‌ای برای رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی قائل شویم. این بسترها مکان مناسبی برای معرفی ‌وب سایت و اطلاع‌رسانی هستند و کمترین ارمغان آن‌ها، افزایش بازدید سایت خواهد بود. شبکه‌هایی چون:

  • توییتر
  • فیسبوک
  • لینکدین (LinkedIn)
  • اینستاگرام

از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی برای معرفی کسب و کار هستند. اما نکته‌ی مهم در طراحی سایت کاریابی، استفاده‌ی به‌جا و هوشمندانه از این موارد است. آیکون و کلید دسترسی به این شبکه‌ها را در بالا، پایین و یا هر جایی از صفحه‌ی اول ‌وب سایت که آشکارتر است، قرار دهید. مطمئن شوید که کاربر از وجود آن‌ها آگاه می‌شود.

طراحی سایت کاریابی

قدرت سئو را در طراحی سایت استخدام و کاریابی، فراموش نکنید

سئو نقش تعیین‌کننده‌ای در طراحی سایت استخدام و کاریابی خواهد داشت. هر چقدر که ‌وب سایت شما خوب و جامع و کامل باشد، اگر در همان صفحه‌های اول گوگل به چشم کاربر نیاید، تمام زحماتتان به باد خواهد رفت. هماهنگی با الگوریتم‌ها و الگوهای گوگل که دائم در حال تغییر هستند، اندکی سخت و مشکل خواهد بود، اما نتایجی که یک سئوی خوب برای شما به ارمغان خواهد آورد، به این سختی می‌ارزد.

مطمئن باشید که هیچ کسی چهار صفحه از گوگل را ورق نمی‌زند تا به دنبال چیزی که می‌خواهد بگردد. هر اندازه که در طراحی سایت کاریابی بیشتر به سئو توجه کنید، امکان اینکه امتیاز شما در گوگل بالاتر رود، افزایش خواهد یافت. نتیجه‌ی این امر هم دیده شدن ‌وب سایت شما در صفحه‌ی اول و بیشتر شدن آمار بازدید آن خواهد بود.

سایت کاریابی خود را برای موبایل هم بهینه‌سازی کنید

بنابر تحقیقات گسترده‌ای که در این زمینه صورت گرفته، 86 درصد از کاربران ‌وب سایت‌های استخدام و کاریابی، ترجیح می‌دهند با تلفن همراه به سایت مراجعه کرده و تقاضای کاری خود را ثبت کنند. پیروی همین نتیجه، صرفا داشتن یک ‌وب سایت بی‌نقص کافی نیست، بلکه طراحی سایت استخدام و کاریابی شما باید با موبایل هم سازگار باشد. توجه داشته باشید که یک ‌وب سایت «سازگار با موبایل» با ‌وب سایت «واکنشگرا با موبایل» متفاوت است. ‌وب سایت سازگار صرفا در تلفن همراه نمایش داده می‌شود ولی کاربر مجبور است برای استفاده، همواره نوشته را زوم کند. اما ‌وب سایت واکنشگرا به خوبی با تلفن همراه هماهنگ است و ساختار آن به خوبی (بدون نیاز به زوم) با صفحه نمایش موبایل سازگاری دارد.

می‌توانید اصلا اپلیکیشنی جداگانه که مکمل ‌وب سایت شما باشد طراحی کنید. اما توجه به بهینه‌سازی و واکنشگرایی در طراحی سایت استخدام، تاثیر به‌سزایی بر سئوی سایت و دیده شدن آن خواهد داشت. به دنبال آن، آمار بازدید سایت بالا رفته و موفقیتی روزافزون برای شما به همراه خواهد داشت.

سایت کاریابی واکنشگرا

جمع ‌بندی و نتیجه گیری

با پیشرفت فناوری و گسترش دنیای وب، کسب و کارها هم به سمت این بستر جدید روی آورده‌اند. اکنون دیگر روزگار کفش آهنی به پا کردن و به دنبال کار گشتن گذشته است. ‌وب سایت‌های استخدام و کاریابی آنقدر در میان ما جا خوش کرده‌اند که می‌توان گفت دیگر عصری جدید در این زمینه آغاز شده است.

اما مهم‌تر از آن، مسئله‌ی طراحی سایت استخدام و کاریابی است. این امر راهی طولانی و پرپیچ و خم است که تاثیر شگرفی در موفقیت کار شما و جذب افراد مستعد خواهد داشت. در این مقاله، ما مهم‌ترین نکاتی را که باعث افزایش کیفیت و بازدید ‌وب سایت می‌شد، به شما آموزش دادیم. اما این موضوع را به خاطر داشته باشید که هیچ چیزی، جای مراجعه به متخصص را نمی‌گیرد. ‌وب سایت «کارباما» با متخصصین و کارشناسان مجرب در زمینه‌ی طراحی ‌وب سایت و دیجیتال مارکتینگ، مرجع مناسبی برای موفقیت و دیده‌ شدن کسب و کار شما خواهد بود. صفر تا صد کسب و کار خود را به ما بسپارید و منتظر نتایج شگرف آن باشید!

درخواست مشاوره رایگان

  • Accepted file types: jpg, gif, png, pdf, jpeg, Max. file size: 512 MB.

سایر خدمات کارباما

برچسب ها: بدون برچسب

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *