مراحل طراحی سایت

مراحل طراحی سایت

کسب و کارهای امروزی با اهداف مختلفی وارد دنیای آنلاین می‌شود. برخی از شرکت‌ها و موسسات با استفاده از برنامه نویسی اقدام به ساخت سایت برای توسعه تجارت خود می‌کنند. گروهی دیگر نیز با صرف بودجه‌ای کمتر قصد دارند تا با استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوایی مانند وردپرس از رقابت اینترنتی عقب نمانند. در این راهنما قصد داریم تا مراحل طراحی سایت با سیستم مدیریت محتوای وردپرس را به طور گام به گام بررسی کنیم. اگر قصد راه اندازی سایت با وردپرس را دارید و یا اگر از طراحان تازه کار هستید، این مطلب می‌تواند برای شما جهت آشنایی با نحوه طراحی سایت مفید باشد.

مراحل طراحی سایت
آشنایی گام به گام با طراحی سایت

وردپرس چیست؟

پیش از بررسی نحوه طراحی سایت اجازه دهید کمی با وردپرس آشنا شویم. شاید تاکنون با کلمه‌ی WordPress مواجه شده باشید، اما اطلاعات کاملی درباره این سیستم نداشته باشید. وردپرس یک سیستم برای ساخت سایت است که با زبان PHP نوشته شده است و توسط MySQL پشتیبانی می‌شود. در واقع وردپرس را باید یک سیستم مدیریت محتوا برای طراحی سایت دانست. این سایت ساز به کاربران اجازه می‌دهد تا با صرف هزینه کم و حتی زمان اندک، سایت خود را راه اندازی کنند.

نحوه طراحی سایت با وردپرس چگونه است؟

اگر می‌خواهید با فرآیند ساخت سایت با WordPress بیشتر آشنا شوید، باید بدانید که ابتدا باید ابزارهای مهم برای طراحی با این برنامه را در اختیار داشته باشید.

برای این کار داشتن 3 ابزار بسیار مهم است:

  1. هاست

میزان فضایی از سایت شما است که برای بارگذاری رسانه‌های تصویری و سایر موارد از آن استفاده می‌شود.

  • دامنه

آدرس اینترنتی سایت شما می‌باشد که با استفاده از آن کاربران می‌توانند وارد سایتتان شوند.

  • وردپرس

برنامه وردپرس که به صورت فایل rar در مخزن وردپرس موجود است و به صورت رایگان می‌توانید آن را دانلود کنید.

ابزارهای مورد نیاز برای طراحی سایت با وردپرس
ابزارهای مورد نیاز برای طراحی سایت با وردپرس

مراحل طراحی سایت با وردپرس

حالا که ابزارهای طراحی سایت با WordPress را شناختید، در ادامه سراغ اصل مطلب خواهیم رفت. اکنون می‌خواهیم روند طراحی سایت با این سیستم مدیریت محتوا را به صورت مرحله به مرحله بررسی کنیم:

  1. خرید هاست و دامنه

به نظر من خرید هاست و دامنه مناسب می‌تواند یکی از مهمترین و حساس‌ترین بخش‌های ایجاد سایت باشد. در این مرحله باید دقت کنید که فضای میزبانی را به اندازه مورد نیاز کسب و کار خود خریداری کنید. همچنین دامین خریداری شده باید متناسب با اهداف شما باشد.

هاست: هاست فضایی است که شما را قادر می‌سازد تا اطلاعات و دیتاهای سایت خود را روی آن بارگذاری کنید. از نظر من هاست یا فضای میزبانی مانند متراژ یک مغازه یا شرکت در کسب و کارهای فیزیکی می‌باشد. همانطور که شما متراژ محیط کار خود را باید مطابق با میزان محصولات، میزان مشتری‌های مراجعه کننده و بسیاری از فاکتورهای دیگر انتخاب کنید، خرید هاست نیز باید با توجه به فاکتورهایی مانند تعداد بازدید کننده از سایت، تعداد محصولات و محتواهای موردنیاز و غیره انجام شود.

دامنه یا دامین: دامنه نیز یکی از عوامل مهم در نحوه طراحی سایت است. شاید نام دامنه مانند گذشته تاثیر زیادی روی سئو نداشته باشد اما پسوند آن بسیار مهم است. اگر سایت شما در داخل کشور فعالیت می‌کند، استفاده از دامنه‌هایی با پسوند ir می‌تواند کمک کننده باشد. این در حالی است که اگر خدمات ارائه دهنده شما بین المللی است، باید از دامنه‌های متفاوتی استفاده کنید.

در انتها یادآور می‌شویم که در طی مراحل طراحی سایت باید حتما دامنه شما روی هاستتان سوار باشد. در غیر این صورت نمی‌توانید سایت خود را ایجاد کنید.

  • بارگذاری وردپرس در هاست

اکنون دامنه و هاست شما آماده است. حال باید فایل rar وردپرس را در هاست خود بارگذاری نمایید. اگر نمی‌دانید که چگونه باید این فایل را تهیه کنید، کافی است تا با مراجعه به آدرس اینترنتی wordpress.org این فایل را به صورت رایگان دانلود کنید.

پس از بارگیری فایل وردپرس اکنون باید این فایل را در هاست وردپرسی خود استخراج کنید. برای این کار کافی است تا از شرکت ارائه دهنده خدمات هاستینگ خود، وارد پنل کاربری هاست شده و فایل دانلود شده را در پوشه public_html یا همان روت اصلی اکسترکت کنید.

بارگذاری وردپرس در هاست
بارگذاری وردپرس در هاست

تبریک می‌گویم. شما به راحتی توانستید سایت خود را بسازید. اما این پایان کار نیست. اکنون با ورود به سایت خود به منوی نصب وردپرس منتقل خواهید شد. پس از نصب و فعالسازی این سیستم، سایت شما با پیش فرض‌های اولیه بالا خواهد آمد.

  • انتخاب قالب مناسب

اگر گمان کردید که مراحل طراحی سایت به پایان رسیده است، سخت در اشتباه هستید. در واقع هیچ شخصی دوست ندارد تا سایتی با قابلیت‌هایی مانند قابلیت‌های پیش فرض وردپرس داشته باشد. اکنون زمان آن رسیده تا یک قالب مناسب برای خود انتخاب کنید.

بسیاری از کسانی که کارآموز طراحی سایت هستند و یا تمایل دارند تا خودشان سایت وردپرسی خود را بسازند، همیشه با یک چالش روبرو هستند. کدام قالب خوب است؟

برای این سوال پاسخ مناسبی وجود ندارد. در واقع انتخاب قالب مناسب باید با توجه به نیاز شما و همچنین قابلیت‌هایی که کسب و کار آنلاین‌تان بدان نیاز دارد انجام بگیرد. بنابراین برای پیدا کردن قالب مناسب، ابتدا باید تمامی نیازهای خود از جمله امکان نیاز به درگاه پرداخت آنلاین، افزونه‌هایی که قرار است استفاده کنید، صفحه ساز مد نظر و سایر موارد را لیست بندی کنید و مطابق با آن بهترین قالب را انتخاب کنید.

پس از انتخاب قالب و در ادامه  مراحل طراحی سایت می‌توانید تم را از طریق فضای پیشخوان به سایت خود اضافه کنید.

  • نصب افزونه‌های کاربردی

تا به اینجا نحوه طراحی سایت با وردپرس و چگونگی ایجاد یک وبسایت با این سایت ساز را آموختید. حال باید امکانات مورد نیاز خود را از طریق افزونه‌‌ها به سایت خود اضافه کنید. در پاراگراف قبل نیز اشاره کردم که باید پیش از انتخاب قالب، امکانات موردنیاز سایت خود را بررسی کنید و سپس قالب مدنظر خود را تعیین کنید. هر افزونه یک قابلیت را به سایت شما خواهد افزود. اما فراموش نکنید که برخی از افزونه‌ها با هر قالبی سازگاری ندارند. بنابراین پیش از نصب هر قالب و افزونه‌ای از سازگاری این دو با هم اطمینان حاصل کنید.

چه هاستی برای وردپرس مناسب است؟

در حین آشنایی با مراحل طراحی سایت از هاست صحبت کردیم. هاست یا فضای میزبانی همان فضایی است که داده‌های سایت‌‌تان را روی آن پیاده سازی می‌کنید. اما خود هاست‌ها به دسته‌های مختلفی تقسیم بندی می‌شوند. حال باید به یک سوال جواب داد: چه هاستی برای طراحی سایت با وردپرس بهتر است؟

برای پاسخ دادن به این سوال باید بدانید که در کل 2 نوع هاست در سرویس‌های ارائه دهنده خدمات هاستینگ وجود دارد:

  1. هاست ویندوزی
  2. هاست لینوکسی

هاست‌های ویندوزی برای سایت‌هایی مناسب هستند که برای ایجاد آن طراح تمایل دارد تا از برنامه نویسی‌های تحت وب استفاده کند. این در حالی است که هاست‌های لینوکسی با سیستم‌ مدیریت محتوای وردپرس سازگاری بیشتری دارند. بنابراین با این که امکان ایجاد سایت وردپرسی روی هاست ویندوزی نیز وجود دارد، اما پیشنهاد می‌کنیم که برای ساختن سایت با وردپرس حتما از فضای میزبانی لینوکس استفاده کنید.

سخن پایانی

آموزش طراحی سایت بدون کدنویسی
آموزش طراحی سایت بدون کدنویسی

اگر به دنبال ساخت یک سایت هستید و بودجه کمی در دسترس دارید، بدون شک وردپرس بهترین گزینه برای شما خواهد بود. البته با وجود بودجه مناسب نیز گاهی می‌توان به این سیستم مدیریت محتوا اعتماد کرد. اگر قصد ساختن سایتی برای معرفی خدمات دارید، یا بازدید از وبسایت شما زیاد نیست، باز هم وردپرس بسیار موثر عمل خواهد کرد. در این مقاله مراحل طراحی سایت با WordPress بررسی شد. به کمک این پروسه می‌توانید سایت خود را به راحتی ایجاد کنید و از طریق دنیای آنلاین به کسب درآمد بپردازید.

اکنون با نحوه طراحی سایت آشنا شدید. امیدواریم از این مطلب استفاده کرده باشید.

درباره کارباما

«سایت کارباما» یکی از سایت‌های مرجع در خصوص طراحی سایت است که شما می‌توانید برای طراحی سایت به تیم زبده کارباما مراجعه کنید. کارباما در زمینه‌های مختلفی همچون طراحی وبسایت شرکتی، تولید محتوا، طراحی وبسایت فروشگاهی، خدمات اینستاگرام، خدمات گرافیکی تولید محتوای ویدیویی (ساخت تیزر و موشن و…) و… به فعالیت مشغول است. شما می‌توانید با مراجعه به وب سایت مجموعه کارباما (https://karbama.net) از نحوه فعالیت این تیم و هزینه طراحی سایت مطلع شده و با توجه به نیاز خود از خدمات آن بهره مند شوید.

سایر خدمات کارباما

برچسب ها: بدون برچسب

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *