وردپرس یا برنامه نویسی

طراحی سایت با وردپرس بهتر است یا زبان های برنامه نویسی؟

اگر شما نیز تصمیم گرفتید تا کسب و کار خود را در بستر وب راه اندازی کنید، باید به شما تبریک بگویم. چرا که در مسیر درستی قدم برداشته‌اید. اما یکی از سوالاتی که برای تمامی افراد پیش از طراحی سایت ایجاد می‌شود این است که وردپرس یا برنامه نویسی اختصاصی، کدام یک را باید برای ایجاد سایت انتخاب کنند؟ طبیعتا سیستم مدیریت محتوای وردپرس مزایای خود را دارد و می‌تواند برای شروع کسب و کار اینترنتی مفید باشد. همچنین نباید از کاربرد طراحی سایت با برنامه نویسی چشم پوشی کرد. در این مقاله به بررسی بهترین روش برای ساخت سایت خواهیم پرداخت.

وردپرس یا برنامه نویسی
وردپرس یا برنامه نویسی اختصاصی

قبل از بررسی و تعیین وردپرس یا برنامه نویسی ، ابتدا به معرفی سیستم مدیریت محتوای وردپرس و برنامه نویسی تحت وب خواهیم پرداخت و مزایای هر یک از روش‌ها را برای طراحی سایت معرفی خواهیم نمود. بنابراین اگر می‌خواهید سایتی را راه اندازی کنید و هنوز برای انتخاب روش طراحی سردرگم هستید، پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را مطالعه کنید.

وردپرس WordPress چیست؟

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا برای طراحی و ایجاد سایت است. این سایت ساز به کاربران کمک می‌کند تا به راحتی و در سریع‌ترین زمان ممکن سایت خود را بسازند. جالب است بدانید که این سیستم به زبان php نوشته شده است و توسط MySQL نیز پشتیبانی می‌شود.

آمارها نشان می‌دهد که بیش از 30 درصد از سایت‌های دنیا با این CMS طراحی شده‌اند. این آمار خود نشانگر محبوبیت و کارایی وردپرس است. به دلیل مزایای زیاد این روش برای ساخت سایت بسیاری از افراد آن را برای مدیریت سایت خود انتخاب می‌کنند، این در حالی است که بسیاری از افراد تمایل چندانی به این سایت ساز ندارند.

به این ترتیب و علی الرغم وجود سیستم‌های مدیریت محتوای دیگری چون جوملا، معمولا افراد تنها دو گزینه برای طراحی سایت پیش روی خود دارند: وردپرس یا برنامه نویسی. نظر شما چیست؟

طراحی سایت با وردپرس یا طراحی سایت با برنامه نویسی
طراحی سایت با وردپرس یا طراحی سایت با برنامه نویسی

برنامه نویسی تحت وب (اختصاصی) چیست؟

در نقطه مقابل وردپرس که معمولا از آن به طراحی سایت بدون کدنویسی نیز تعبیر می‌شود، طراحی سایت با کدنویسی وجود دارد. در این روش معمولا افراد برای ایجاد سایت نیاز به یک برنامه نویس خبره دارند تا بتواند سایت مدنظر را با توجه به قابلیت‌های مدنظرتان طراحی کند.

برای طراحی سایت با استفاده از کدنویسی از زبان‌های برنامه نویسی زیادی می‌توان بهره برد:

  • جاوا
  • PHP
  • ASP.net
  • پایتون
  • روبی
  • و …

ساخت سایت با استفاده از برنامه نویسی اختصاصی نیز مزایای خاص خود را دارد. با این وجود نباید فراموش کرد که ایجاد سایتی با این روش می‌تواند هزینه‌های زیادی در پی داشته باشد. به عنوان مثال سایت‌های بزرگی وجود دارند که با استفاده از زبان ASP.net تولید و ساخته شده‌اند، اما بدون شک هزینه گزافی برای طراحی آن‌ها پرداخت شده است.

اکنون که هم با وردپرس آشنا شدید و هم با اطلاعی درباره طراحی سایت اختصاصی کسب نمودید، می‌خواهم یک سوال از شما بپرسم: کدام یک را برای ساختن وبسایت خود انتخاب می‌کنید،  وردپرس یا برنامه نویسی اختصاصی؟

برای پاسخ دادن به این سوال بهتر است ابتدا مزایای ساخت سایت با سایت ساز محبوب وردپرس و همچنین زبان‌های برنامه نویسی مختلف را مرور کنیم.

طراحی سایت با زبان برنامه نویسی
طراحی سایت با زبان برنامه نویسی

مزایای ساخت سایت با وردپرس

همانطور که در این مقاله به آن اشاره شد، حدود یک سوم سایت‌ها دنیا به WordPress اعتماد کرده‌اند و وبسایت خود را روی این پلتفرم بنا نموده‌اند. این خود نشان از قدرت این CMS است. در ادامه به برخی از ویژگی‌های مثبت سیستم وردپرس اشاره کرده‌ام:

  • رایگان بودن

اولین مزیتی که وردپرس برای کاربران خود دارد، دسترسی رایگان به برنامه و نصب و راه اندازی بدون پرداخت هزینه است. این کار باعث می‌شود تا هزینه‌های جاری برای طراحی و ایجاد سایت به شدت کاهش پیدا کند. بنابراین حتی اگر سایت وردپرسی خود را برای ساخت به یک طراح بسپارید، قیمت تمام شده با کاهش چشمگیری مواجه خواهد شد.

شاید به همین دلیل است که افرادی که بودجه کمی برای ساخت سایت خود در اختیار دارند، از میان وردپرس یا برنامه نویسی گزینه اول را انتخاب می‌کنند.

  • منابع فراوان

یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت این برنامه منبع‌های فراوان و رایگان در سطح اینترنت است. به این ترتیب در صورت بروز هر گونه مشکلی برای سایت‌تان می‌توانید به جای صرف هزینه‌های بالا، خودتان نسبت به تعمیر سایت اقدام کنید.

  • مدیریت راحت

شاید بتوان user friendly بودن فضای وردپرس را یکی دیگر از مزایای این سیستم نام برد. تمامی کسانی که از این سایت ساز استفاده کرد‌اند، از کار کردن با آن لذت برده‌اند. قطعا شما نیز با اندکی کار با این سیستم از آن لذت خواهید برد.

  • سئو بودن

حتما می‌دانید که برای درآمد زایی و رسیدن به سود بالا نیاز دارید تا به رتبه‌های برتر موتورهای جستجو برسید. این موضوع ربطی به طراحی سایت با وردپرس یا برنامه نویسی اختصاصی ندارد. در هر صورت شما باید نسبت به بهینه سازی سایت یا همان سئوی سایت خود حساسیت زیادی به خرج دهید.

یکی از فاکتورهای سئو، سئو تکنیکال است که بخش عمده آن مربوط به طراحی استاندارد می‌شود. وردپرس کاملا اصولی و سئو شده طراحی شده است.

  • و متن باز (open source) بودن

شاید اهمیت متن باز بودن وردپرس برای بسیاری از افراد مخفی باشد. اما باید بدانید که کدهای وردپرس قابل تغییر هستند و در صورتی که نیاز به تغییراتی در طراحی سایت خود داشه باشید، به راحتی امکان دسترسی به کدها وجود دارد. این یکی دیگر از مزایای طراحی سایت با وردپرس است.

مزایای ساخت سایت با برنامه نویسی

در ادامه انتخاب بین وردپرس یا برنامه نویسی به سراغ مزایای طراحی سایت به واسطه برنامه نویسی می‌رویم. اما اجازه دهید پیش از آن به یک نکته درباره وردپرس اشاره کنیم. سیستم مدیریت محتوای وردپرس با همه‌ی مزیت‌هایی که داشت، یک ایراد بزرگ دارد که شاید از دید بسیاری از افراد پنهان باشد. مشکل بزرگ وردپرس این است که اجازه پیاده سازی برخی از ایده‌ها را به کاربران نمی‌دهد.

در واقع اگر شما ایده خاصی در ذهن خود دارید و یا چنانچه به دنبال راه اندازی استارت آپ شخصی خود در بستر وب هستید، ممکن است نتوانید افزونه و قالب مناسب خود را پیدا کنید تا با وردپرس آن را طراحی کنید.

اما این مشکل در طراحی سایت با برنامه نویسی وجود ندارد. مزیت بزرگ برنامه نویسی در این است که شما هر سایتی با هر قابلیتی که بخواهید را می‌توانید ایجاد کنید. البته نباید از هزینه‌ها بالا، زمانبر بودن پروسه طراحی و همچنین پیچیده بودن فرآیند حل مشکلات وبسایت های برنامه نویسی شده چشم پوشی کرد.

وردپرس یا برنامه نویسی کدام یک را برای طراحی سایت انتخاب کنیم؟

وردپرس- برنامه نویسی تحت وب
وردپرس- برنامه نویسی تحت وب

حال به سوال ابتدای این مقاله باز می‌گردیم، از بین وردپرس یا برنامه نویسی کدام یک را باید برای طراحی سایت انتخاب کنیم؟

جواب این سوال کمی سخت است و کاملا به کسب و کار و بودجه شما بستگی دارد. اگر ایده مدنظر شما با وردپرس قابل طراحی است و همچنین اگر بودجه کافی برای ساختن سایت با برنامه نویسی ندارید، انتخاب وردپرس بهترین گزینه خواهد بود. بسیاری از سایت‌ها ابتدا برای کاهش هزینه‌ها با سیستم مدیریت محتوای وردپرس فعالیت خود را شروع می‌کنند و در ادامه روش طراحی خود را تغییر می‌دهند.

بنابراین اگر در بدو راه اندازی تجارت آنلاین خود هستید، می‌توانید به جای استفاده از برنامه نویسی، وردپرس را انتخاب کنید. در این صورت قیمت ایجاد سایت تا حد ممکن کاهش خواهد یافت. اما اگر هیچ قالب و افزونه‌ای برای طراحی سایت شما با وردپرس وجود ندارد و همچنان دنبال رسیدن به جواب وردپرس یا برنامه نویسی اختصاصی هستید، طبیعتا باید دور وردپرس خط قرمز بکشید.

در ضمن گاهی با وجود بودجه کافی برای برنامه نویسی، وردپرس می‌تواند جواب چالش وردپرس یا برنامه نویسی اختصاصی باشد. چرا که ساختن سایت با برنامه نویسی تنها به صرف هزینه‌های بالاتری منجر خواهد شد. این در حالی است که سایت مدنظر با وردپرس نیز قابل طراحی می‌باشد.

درباره کارباما

«سایت کارباما» یکی از سایت‌های مرجع در خصوص طراحی سایت است که شما می‌توانید برای طراحی سایت به تیم زبده کارباما مراجعه کنید. کارباما در زمینه‌های مختلفی همچون طراحی وبسایت شرکتی، تولید محتوا، طراحی وبسایت فروشگاهی، خدمات اینستاگرام، خدمات گرافیکی تولید محتوای ویدیویی (ساخت تیزر و موشن و…) و… به فعالیت مشغول است. شما می‌توانید با مراجعه به وب سایت مجموعه کارباما (https://karbama.net) از نحوه فعالیت این تیم و هزینه طراحی سایت مطلع شده و با توجه به نیاز خود از خدمات آن بهره مند شوید.

سایر خدمات کارباما

برچسب ها: بدون برچسب

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *